دیابت

شعارسازمان بهداشت جهانی در سال 2016:

دیابت

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و درنهایت قند خون افزایش می‌یابد. وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کليه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسيب برساند.

 بر اساس برآوردها در سال 2008 در جهان حدود 350 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع این بیماری بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه در حال افزایش است.

در سال 2012 دیابت علت مرگ حدود 1.5 میلیون نفر در دنیا بوده است که بیش از 80 درصد آن در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه رخ‌داده است و برآوردها نشان می‌دهد که این بیماری به هفتمین علت مرگ تا سال 2030 تبدیل خواهد شد.

دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک نقص تولید انسولین دیده می‌شود و در نوع دو مقاومت پیش‌رونده بدن به انسولین وجود دارد. دیابت نوع دو بیش از نود درصد دیابت را شامل می‌شود. چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت نوع دو دارند.

علائم بيماري:

شروع ديابت نوع 1 بسيار ناگهاني و ناراحت كننده است، كه مي‌تواند علائم ذيل را به دنبال داشته باشد.

  1. تكرر ادرار
  2. - تشنگي و خشكي دهان به طور غيرطبيعي
  3. -خستگي مفرط يا كمبود انرژي
  4. - گرسنگي مداوم
  5. - كاهش ناگهاني وزن
  6. - تاري ديد
  7. - عفونت‌هاي مكرر

شروع ديابت نوع 2 تدريجي است بنابراين تشخيص بيماري كار بسيار دشواري است. به هر حال علائم ديابت نوع 1 بصورت خفيف‌تر ممكن است در مبتلايان به ديابت نوع 2 نيز وجود داشته باشد.

در برخي افراد مبتلا به ديابت نوع 2 هيچ گونه علائم زودرس بيماري ديده نمي شود و ممكن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخيص داده نشود. نيمي از اين افراد در زمان تشخيص دچار عوارض مختلف ديابت هستند.

با وجود اينكه تاكنون ديابت درمان قطعي نيافته ولي راه‌هاي مؤثري براي كنترل آن وجود دارد. به كمك درمان‌هاي مناسب دارويي و آموزش‌هاي صحيح در كنار داشتن شيوة صحيح زندگي، يك فرد ديابتي مي‌تواند همانند ساير افراد جامعه به زندگي فعال خود ادامه و خطر ايجاد عوارض ديابت را كاهش دهد.

 

چند نکته در مورد دیابت:

همه‌گیری دیابت در دنیا در حال گسترش است بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه

در سال 2014 برآورد شده حدود 9 درصد افراد بالای 18 سال به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

درصد قابل‌توجهی از این بیماری با اصلاح سبک زندگی قابل‌پیشگیری است. حفظ وزن طبیعی بدن و پیشگیری از افزایش وزن، ورزش و تحرک فیزیکی کافی، عدم مصرف دخانیات و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری دارد.

دیابت بیماری قابل‌درمان است. باید قند خون را کنترل کنیم. افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی، آموزش خود مراقبتی و افزایش خدمات درمانی نقش مهمی در کنترل بیماری دارند.

برای تشخیص ابتلا به دیابت فقط کافی ست به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید و با آزمایش قند خون از وضعیت سلامت خود مطلع شوید.

 



ارسال شده توسط : مدیر سایت