پاسخ گویی مدیریت محترم آموزش به سوالات متداول آموزشی

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

 

در حوزه آموزش دانشگاه، یکی از نیازهای اساسی، ایجاد امکانات لازم به منظور تسهیل در اطلاع رسانی جهت اطلاع دانشجویان از مقررات آموزشی و دریافت پاسخ های سئوالات مربوطه است. در فرصتی که فراهم شده است به سئوالات دانشجویان عزیز پاسخ داده و انشاا... که مفید واقع شود

سئوال: تعداد واحدهای درسی که هر دانشجو می تواند در هر نیمسال تحصیلی انتخاب کند چند واحد است؟

پاسخ: حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی و حداکثر واحد مجاز انتخابی در دوره تابستان 6 واحد است. البته توجه کنیم اگر میانگین نمرات دانشجویی در یک نیمسال حداقل 17 باشد در اینصورت دانشجو می تواند با تأیید گروه آموزشی حداکثر تا 24 واحد انتخاب نماید.

سئوال: برای دانشجویانی که در نیمسال آخر هستند در خصوص تعداد واحدها و شرایط مربوطه توضیح دهید.

پاسخ: چنانچه در آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو حداکثر 24 واحد درسی باقی مانده داشته باشد به شرطی که میانگین کل  نمرات وی بالای 10 باشد می تواند 24 واحد درسی انتخاب نماید.

سئوال: در خصوص معرفی به استاد چگونه باید عمل کرد؟

پاسخ: در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی برای فراغت از تحصیل حداکثر دو درس نظری داشته باشد می تواند آن دو درس را به صورت معرفی به استاد با تأیید گروه آموزشی در آن نیمسال و یا تابستان بگذراند. توجه کنیم در صورتی که دانشجو قبلاً یک درس نظری و عملی را اخذ ولی نمره قبولی کسب نکرده باشد اما دوره عملی را نمره قبولی دارد، می تواند بخش نظری آن را به صورت معرفی به استاد اخذ نماید.

سئوال: حداکثر سنوات مجاز به تحصیل دانشجویان در مقاطع مختلف چند نیمسال است؟

پاسخ: مدت مجاز تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای دانشجویان ورودی 93 به بعد 4 نیمسال و دانشجویان کارشناسی پیوسته 8 نیمسال است.

لازم است یادآوری کنم که در شرایط خاص و با توجه به تصویب شورای آموزشی دانشگاه حداکثر یک نیمسال برای دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دوره کارشناسی پیوسته مدت مجاز تحصیل، قابل افزایش است.

سئوال: اگر بخواهیم تمام دروس یک نیمسال تحصیلی را حذف کنیم چگونه باید عمل کنیم؟

پاسخ: دانشجو باید قبل از شروع امتحانات درخواست کتبی خود را به اداره آموزش ارائه تا در شورای آموزشی مؤسسه مطرح و تصمیم گیری شود.

سئوال: اگر دانشجویی در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند و در نیمسالهای بعدی درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، آیا نمرات مردودی قبلی حذف می شود؟

پاسخ: خیر، حذف نمی شود و مشروطی دانشجو در نیمسال مربوطه تأثیر دارد. اما در زمان فارغ التحصیلی این نمرات در میانگین کل دوره بی اثر و صرفاً آخرین نمره قبولی در درس مربوطه در میانگین کل دوره مؤثر خواهد بود.

لازم به توضیح است شرایط فوق شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و حکم کمیته انضباطی نمره 25/0 دریافت می کنند، نمی شود.

سئوال: در خصوص دانشجوی مشروط و تعداد واحدهایی که می تواند اخذ نماید چگونه است؟

پاسخ: چنانچه میانگین نمرات دانشجویی در هر نیمسال کمتر از 12 باشد دانشجو مشروط تلقی شده و حداکثر می تواند 14 واحد درسی را انتخاب نماید و لازم به توضیح است اگر دانشجویی در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 2 نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته 3 نیمسال (متناوب یا متوالی) مشروط شود از ادامه تحصیل محروم می شود و ادامه تحصیل دانشجو با توجه به شرایط تحصیلی و میانگین کل نمرات منوط به موافقت کمیسیون موارد خاص مؤسسه و در صورت مشروط شدن مجدد، مجوز لازم در صورت دارا بودن شرایط ادامه تحصیل از طریق کمیسیون موارد خاص دانشگاه گیلان صادر خواهد گردید.

سئوال: آیا حضور دانشجو در تمامی جلسات درس دوره های حضوری الزامی است؟

پاسخ: اگر دانشجویی بیش از 3/16  جلسات در درسی غیبت داشته باشد در صورت موجه بودن غیبت دانشجو درس مربوطه حذف و در غیراینصورت نمره آن درس صفر منظور خواهد گردید.

سئوال: حداکثر چند نیمسال می توان از مرخصی تحصیلی استفاده کرد؟

پاسخ: دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته یک نیمسال و دوره کارشناسی دو نیمسال

سئوال: اگر دانشجویی در یک نیمسال بدون اطلاع اداره آموزش ثبت نام نکند چگونه با او رفتار می شود؟

پاسخ: ثبت نام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی بمنزله انصراف از تحصیل است و تصمیم گیری جهت برگشت به تحصیل بر عهده شورای آموزشی دانشگاه می باشد.

سئوال: اگر دانشجویی جهت ثبت نام در یک نیمسال مراجعه ننماید چه وضعی پیدا می کند؟ و اگر دانشجویی متقاضی انصراف از تحصیل باشد چه اقدامی باید انجام دهد؟ آیا تاریخ انصراف از تحصیل در تسویه حساب مالی مؤثر است؟

پاسخ: اگر دانشجویی در یک نیمسال اقدام به ثبت نام نکند دانشجوی منصراف از تحصیل محسوب می شود و تصمیم گیری در مورد بازگشت به تحصیل به عهده شورای آموزشی می باشد. اگر دانشجویی متقاضی انصراف از تحصیل باشد باید درخواست انصراف خود را شخصاً و به صورت کتبی به اداره آموزش دانشگاه تسلیم نماید و دانشجو مجاز است فقط برای یک بار تا یک ماه از تاریخ ارائه، انصراف خود را پس بگیرد. در خصوص زمان انصراف توجه شود:

  1. اگر دانشجوی منصرف از تحصیل قبل از ثبت نام و شروع کلاسها اقدام به انصراف از تحصیل نماید در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی شهریه ثابت یک نیمسال تحصیلی و شهریه متغیر 16 واحد نظری را موظف است به مؤسسه پرداخت نماید.
  2. چنانچه دانشجوی منصرف از تحصیل پس از ثبت نام و قبل از شروع کلاس انصراف خود را به مؤسسه اعلام نماید شهریه پرداختی آن نیمسال به عنوان هزینه انصراف محسوب می گردد.

سئوال: آیا دانشجویی که در دوره کارشناسی پیوسته تحصیل می کند می تواند مدرک کاردانی در همان رشته را دریافت کند؟

پاسخ: در صورتی که دانشجوی منصرف از تحصیل یا محروم از تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته حداقل 68 واحد درسی (شامل حداکثر 10 واحد دروس عمومی و مابقی از سایردروس) را با نمره قبولی گذرانیده باشد و میانگین کل دروس گذرانده شده 12 و بالاتر باشد می تواند مدرک دوره کاردانی همان رشته را دریافت کند.

سئوال: تاریخ فارغ التحصیلی چه زمانی است؟

پاسخ: زمان ثبت آخرین نمره درس دانشجو در اداره آموزش

سئوال: آیا دانشجویی که تعداد واحد درسی را در یک مؤسسه آموزش عالی یا دانشگاه دیگر گذرانیده است می تواند در محل جدید تحصیل خود معادل­­سازی نماید؟

پاسخ: معادل سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانیده شده دانشجو با تقاضای دانشجو و تأیید مدیر گروه مربوطه در شورای آموزشی مؤسسه امکان پذیر است و این معادل سازی صرفاً در شیوه های آموزشی هم عرض انجام می شود و به ازای هر 12 تا 20 واحد درسی معادل سازی شده یک نیمسال از سنوات مجاز تحصیلی دانشجو کاسته می شود.

سئوال: منظور از شیوه های آموزشی هم عرض در خصوص معادل سازی دروس یعنی چه؟

پاسخ: منظور

  1. دوره های حضوری به دوره های حضوری، نیمه حضوری یا غیر حضوری
  2. نیمه حضوری به نیمه حضوری و غیر حضوری
  3. غیر حضوری به غیر حضوری

سئوال: اگر میانگین کل نمرات دانشجویی پس از گذرانیدن تمام واحدهای درسی کمتر از 12 باشد آیا فارغ التحصیل می شود؟

پاسخ: خیر، ولی در سقف مجاز سنوات مجاز تحصیل به وی فرصت داده می شود تا با اخذ حداکثر 20 و حداقل 12 واحد از درس هایی که نمره کمتر از 12 دارد میانگین کل دروس اخذ شده خود را به حداقل 12 برساند و دانش آموخته گردد.

سئوال: آیا تغییر رشته در دوره کارشناسی ناپیوسته مجاز است؟ در دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته چطور؟

پاسخ: خیر، در دوره کارشناسی ناپیوسته مجاز نمی باشد اما تغییر گرایش در صورت داشتن شرایط مجاز می باشد.

در دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته مجاز است که البته شرایط لازم  طبق آیین نامه آموزشی باید وجود داشته باشد.

سئوال: مشمول به چه کسی گفته می شود؟

پاسخ: مشمول به کسی گفته می شود که در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی قرار می گیرد که تمام افراد ذکور ایرانی که به سن 18 سالگی می رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد 19 سالگی می شوند مشمول نامیده می شوند.

سئوال: حداکثر زمان معرفی مشمولانی که پس از سن مشمولیت، فارغ التحصیل یا انصراف از تحصیل می دهند یا اخراج می شوند چه مدت می باشد؟

پاسخ: از تاریخ فراغت یا اخراج یا ترک تحصیل یک سال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.

سئوال: آیا دانشجوی انصرافی حق تحصیل مجدد را دارد؟

پاسخ: بله مشمولان در طی مدت تحصیل صرفاً یکبار می توانند از تحصیل انصراف و مجدداً با پذیرفته شدن در دانشگاه ادامه تحصیل دهند به شرط:

  1. بیش از یکسال از تاریخ انصراف نگذشته باشد (قبل از اعزام به خدمت)
  2. انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی بوده باشد (یعنی که سنوات ارفاقی نباشد)
  3. انصراف از تحصیل در مقطع، با اخذ مدرک پایین تر نبوده باشد.

مثلاً انصرافی از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد مگر این که مدرک اخذ شده در سنوات مجاز همان مقطع کاردانی باشد

  1. مقطع جدید تکراری نباشد.

سئوال:  آیا دانشجوی اخراجی مجاز به ادامه تحصیل می باشد؟

پاسخ: خیر، ابتدا باید به خدمت سربازی برود و پس از دریافت کارت پایان خدمت و یا اخذ معافیت دائم اقدام نماید.

 

در پایان لازم به یادآوری است که دانشجویان عزیز در نیمسال آخر تحصیلی به کارشناس آموزش گروه خود مراجعه و تقاضای بازبینی پرونده تحصیلی را به لحاظ کامل بودن مدارک لازم جهت فراغت از تحصیل را بنمایند تا مشکل بعدی پیش نیاید. هم چنین توصیه می شود هر گونه سئوال در موارد آموزشی دارند به اداره آموزش مراجعه و پاسخ مناسب را دریافت نمایند.



ارسال شده توسط : مدیر سایت